Otóż Bachtin wyodrębnia typ, którym nader rzadko się zajmowano; nazywa go opowiadaniem polifonicznym lub dialogowym (powrócimy jeszcze do tej definicji). Ten abstrakcyjny typ urzeczywistniał się wielokrotnie w dziejach w konkretnych gatunkach. W dialogach sokratejskich, w menip- pei, w karnawałowej literaturze średniowiecza i odrodzenia.Jeżeli więc pierwszym zadaniem historii literatury jest badanie zmienności poszczególnych kategorii literackich, to następnym będzie przegląd gatunków, przeprowadzony diachronicznie — jak u Bachtina (dzięki zbadaniu wariantów gatunkowych jednego i tego samego typu) — i synchronicznie (przez uwzględnienie związków zachodzących między gatunkami). Nie wolno równocześnie zapomnieć, że w każdej epoce jądru cech tożsamych towarzyszy Spora liczba innych cech, które uchodzą za mniej wążkie i nie aż tak istotne, aby przypisać dany utwór do innego gatunku.
