Wszystkie kategorie aspektu językowego omówione tutaj mogłyby być rozpatrywane również. w innej perspektywie, gdzie chodziłoby mniej o stosunki łączące wypowiedź z fikcją, bardziej natomiast o te, które łączą je obie z tym, kto bierze na siebie wypowiedź, z podmiotem wypowia d a n i a lub, jak to się zwykle mówi w literaturze, z narratorem. To prowadzi nas do problematyki głosu narratora. ^ Narrator jest siłą sprawczą całej konstrukcyjnej pracy, której przyglądaliśmy się dotąd; a zatem wszystko, co dotyczy tej pracy, mówi nam pośrednio o narratorze. Narrator jest ucieleśnieniem zasad, z których wypływają sądy wartościujące; on też zataja lub wyjawia myśli poszczególnych postaci, zmuszając tym sposobem nas do przyjęcia jego własnej koncepcji psychologii; on wreszcie wybiera między mową niezależną a zależną, między ładem chronologicznym a powikłaniami czasu. Bez narratora nie ma opowiadania.
