Zakłada ono nie tylko poznanie struktury utworu, które ułatwić powinna poetyka, lecz także poznanie czytelnika wraz z tym, co wyznacza jego sądy. Jeżeli druga j część zadania nie jest niewykonalna, jeżeli zostaną znalezione środki dla zbadania tego, co potocznie zwie się smakiem lub wrażliwością epoki, dzięki odnalezieniu już to tworzących je tradycji, już i to zdolności wrodzonych każdej jednostce, wówczas zostanie ustalony sposób przejścia poetyki do estetyki, a tradycyjne pytanie o piękno dzieła będzie można na nowo postawić. Na początku naszych rozważań stwierdziliśmy, że poetyka określa się jako nauka o literaturze, przeciwstawiając się zarazem interpretacjom indywidualnych utworów (bliższym literaturze niż nauce) oraz innym naukom, jak psychologia czy socjologia, bo czyni literaturę przedmiotem poznania; poprzednio zaś literaturę uważano za jeden z wielu przejawów psychiki ludzkiej lub społeczeństwa.
