Ważne jest, by nie przeoczyć różnicy między specyfikacjami a reakcjami: w przypadku pierwszym chodzi o różne formy tego samego predykatu, a w drugim — o dwa typy różnych predykatów, prymarnych i wtórnych, czyli akcji i reakcji. Obecność i pozycja tego czy innego typu predykatów wpływa wydatnie na naszą percepcję tekstu. Co jest tak uderzające w opowiadaniu Quete du Graal (W poszukiwaniu Graala), to te dwie reakcje: z jednej strony wszystkie zdarzenia, które mają się rozegrać, są zapowiedziane z góry, a z drugiej zaraz po ich rozegraniu się otrzymują nową interpretację w pewnym szczególnym kodzie symbolicznym. Literatura końca XIX stulecia ze szczególnym upodobaniem przedstawia proces poznania; zabieg ten osiąga swój szczyt u Henry Jamesa lub Barbeya d’Aurevilly, opowiadających nam nieomal wyłącznie o procesie dowiadywania się, w którym czytelnik nigdy niczego się nie dowiaduje, ponieważ niczego do dowiedzenia się nie ma lub ponieważ prawda jest niepoznawalna.
